Výuková krabička
obsahuje 7 pomůcek k procvičení PYTHAGOROVY VĚTY a jedno
CD v PDF s hrami, pohádkou a procvičováním (vše opatřeno
řešením), z něhož může učitel libovolně tisknout. Pro
třídu stačí koupit jednu výukovou krabičku. Žáky
rozdělíme do čtyřčlenných skupinek a každá skupina
dostane 1 pomůcku. Po cca 5 až 10 minutách pomůcky
vyměníme. Každá pomůcka má u sebe stručný návod k
použití a také buď samokontrolovací karty s řešením,
nebo zalaminovaný list s řešením. Některé pomůcky
zaberou více času, některé méně. Pokud by byla některá
skupina hotova dříve, lze jim dát k dalšímu procvičování
papír vytištěný z CD s procvičováním, kam děti budou
vepisovat.
Obsah balení + stručný popis:
1 - Vypočítej délku odvěsny, přepony v
pravoúhlém trojúhelníku
Úkolem žáků je doplnit plastové
kartičky s výsledky do připravených políček na
zalaminovaném listě. Žáci počítají buď délku odvěsny,
nebo délku přepony v pravoúhlém trojúhelníku. Žáci ve
skupince spolupracují. Kontrolu pak provedou pomocí
zalaminovaných kartiček ke kontrole.
2 - Tangram
Úkolem žáků je poskládat pravoúhlý trojúhelník. K
jeho poskládání musí použít všechny tvary tangramu. Poté
pomocí pravítka změří délky odvěsen tohoto pravoúhlého
trojúhelníku. Délku přepony vypočítají pomocí PYTHAGORVY
VĚTY. Nakonec pravítkem přeměří délku přepony a
zkontrolují správnost výpočtu.
Každý žák ze skupinky má svou stavebnici tangram.
Pokud žáci nezvládnou trojúhelník poskládat, pomůže jim
paní učitelka J
3 - Kostky- rovnoramenný trojúhelník
Žáci hodí kostkami (na žluté kostce je délka základny
„a“, na růžové kostce je buď hodnota obsahu tohoto
trojúhelníku, nebo délka výšky na stranu „a“)
Znají-li jeho obsah, musíte dopočítat výšku na stranu
a. Poté vypočítají délku ramene b a obvod rovnoramenného
trojúhelníku.
Znají-li výšku na stranu a, vypočítají délku ramene
b, obvod a obsah rovnoramenného trojúhelníku.
Kontrolu provádějí pomocí zalaminovaného listu.
4 - Společenská hra – Pythagorova věta
Společenská hra pro 4 hráče je zhotovena na kartonu
opatřeném laminací (výška kartonu cca 4mm), součástí
balení jsou 4 figurky, pravidla společenské hry a
samokontrolovací karty
Před začátkem hry umístí žáci všechny 4 figurky na
start, kartičky se zadáním slovních úloh otočí bílou
stranou nahoru, kartičky s řešením otočí číslem nahoru.
Při samotné hře žáci postupují v herním plánu – každý
má svou vlastní figurku a hází kostkou v případě, že je
na řadě. Pokud někdo vstoupí na políčko s otazníkem,
vybere kartičku se slovní úlohou. Všichni poté počítají
tuto slovní úlohu. Ten, kdo má úlohu správně
vypočítanou, posouvá svou figurku v herním plánu o 3
políčka dopředu, ten, kdo má vypočítáno nesprávně, nebo
mu výsledek chybí, posouvá o 3 políčka zpět. Pokud někdo
stoupne při tomto posunu na otazníček, nic se neděje.
Vítězem se stane ten, kdo se jako první dostane do cíle.
Padne-li někomu 6, hází ještě jednou.
Stojí-li na jednom políčku více hráčů, nevyhazují se.
Kontrola výpočtu slovních úloh se provede pomocí
karet ke kontrole. Karta ke kontrole má stejné číslo,
jako slovní úloha.
6 - Obsah a obvod PRVOÚHLÉHO, ROVNORAMENNÉHO,
ROVNOSTRANNÉHO trojúhelníku
Nejprve si žáci ve skupině rozdělí očíslované
kartičky se zadáním a vypočítají obsah a obvod zadaného
trojúhelníku. Každý si vezme na vypočítání 2 kartičky.
Poté si seřadí kartičky se zadáním pod sebe od čísla 1
po číslo 8. K těmto kartičkám hledají správné výsledky v
pořadí:
ŽLUTÁ KARTIČKA S VÝSLEDKEM PRO OBSAH TROJÚHELNÍKU
ZELENÁ KARTIČKA S VÝSLEDKEM PRO OBVOD TROJÚHELNÍKU
U kartiček s výsledky jsou písmenka. Písmenka čtená za
sebou po řádcích dají tajenku.
Křížovka
Žáci vypočítají délky odvěsen a přepon v pravoúhlých
trojúhelnících.
Do křížovky na zalaminovaném listu pak vkládají
výsledky (pozor do každého políčka patří jedna číslice z
daného čísla.) Pokud je vše správně vypočítáno, musí
čísla v křížovce vycházet jak ve vodorovné, tak i ve
svislé linii.
Kontrola se provede pomocí zalaminovaného listu.
7 - Plastové kartičky se slovními úlohami na Pythagorovu
větu
Žáci si libovolně berou kartičky a počítají slovní
úlohy. Každý počítá sám za sebe, svým vlastním tempem.
Jakmile žák příklad vypočítá a zkontroluje, vrátí
kartičku k ostatním kartičkám a může si ji vzít jiný
žák.
8 - CD – Pythagorova věta
Je ve formátu pdf, obsahuje potřebné návody, řešení,
příklady k procvičování.
Návody ke všem zmíněným pomůckám najdete také na CD.